Psychosociální podmínky
Předsevzetím školy v této oblasti je, aby se děti i dospělí cítili v prostředí Korálku dobře, jistě a bezpečně. Důraz je kladen především na přátelské vztahy mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými, vzájemnou kooperaci a pomoc druhým. Komunikace mezi dětmi a učitelkami je vyvážená, partnerská, jsou podporovány pozitivní motivace s adresným hodnocením, méně úspěšné děti jsou chváleny za dílčí kroky, je oceňována jejich snaha, chuť i účast při plnění činností. Děti jsou předem slovně seznamovány s programem aktivit – využívají ranního rituálu po volné hře, společné sezení v kruhu s pozdravem a pohlazením kamarádů s využitím týdenních říkadel např.:
Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je pondělí – co nám týden nadělí?
Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je úterý – co nám dnešek nadělí?
Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je středa – cvičení je třeba.
Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je čtvrtek – z díry leze krtek.
Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je pátek – máme všichni svátek.
(možnost spolupodílet se na programu), u mladších dětí chceme zavést vizuální seznamování (využití obrázků pro d. autistické), děti mají prostor k hodnocení i sebehodnocení. V rámci optimálního přechodu z rodiny do mateřské školy je aplikován ADAPTAČNÍ PROGRAM, jehož realizace je prospěšná nejen nově příchozím dětem, ale napomáhá vytváření klidné a pohodové atmosféry ve třídě. Prostředkem pro naplnění tohoto záměru je vytváření heterogenních tříd, které umožňují zachování sourozeneckých vazeb a navázání trvalejších vztahů s vrstevníky. Učitelky uplatňují citlivý přístup k dětem, musí respektovat jejich individuální potřeby, reagovat na ně a napomáhat k jejich uspokojování. Zajišťují, aby děti nebyly neúměrně zatěžovány a nuceny ke spěchu, aby měly rovnocenné postavení a žádné z nich nebylo zvýhodňováno či naopak zesměšňováno, podceňováno apod. Děti mají dostatek času na spontánní činnosti, mají možnost činnost dokončit podle vlastního tempa, rychlejší mají možnost zabývat se jinou činností. V rámci pravidel se svobodně rozhodují, mají právo být pozorovateli, nejsou manipulovány. Dalším záměrem mateřské školy v této oblasti je vedení dětí ke svobodnému projevu a rozhodování, samostatnosti a vědomí potřebnosti určitých pravidel, která jsou jasně a srozumitelně stanovena. Děti jsou aktivními spoluúčastníky tvorby pravidel chování.